Facebook-mainonnan hinta kiinnostaa sinua varmasti jos suunnittelet aloittavasi Facebook-mainonnan. Koska saan hyvin usein kyselyitä liittyen siihen, että mitä Facebook-mainonta maksaa ja miten hinta määräytyy ajattelin, että kirjoitan aiheesta blogiimme. Vastaan tässä kirjoituksessa näihin kysymyksiin:
- Miten Facebook-mainonnan hinta määräytyy?
- Mitä Facebook-mainonta maksaa?
- Miten saat Facebook-mainonnalla parhaan tuloksen?
Miten Facebook-mainonnan hinta määräytyy?
Facebook-mainonnan hinta määräytyy esimerkiksi tavoittelemasi yleisön, Facebook-mainonnan osuvuuspisteiden sekä valitsemasi tavoitteen perusteella. Yksinkertaistettuna mitä useampi mainostaja pyrkii mainostamaan samalle yleisölle sitä kalliimpaa mainonta on. Jos saat Facebook-mainonnalle hyvät laatupisteet tarkoittaa se sitä, että yleisö reagoi toivotulla tavalla mainoksiisi, eli mainoksesi on "osuva" kyseiselle yleisölle. Tämä mahdollistaa sen, että saat Facebook-mainonnalle alhaisemmat tavoitekohtaiset hinnat. Mainitsin myös, että Facebook-mainonnan hintaan vaikuttaa valitsemasi tavoite. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että mikäli valitset tavoitteen, joka ei sovi mainonnan oikeaan tavoitteisiin päädyt todennäköisesti maksamaan liikaa Facebook-mainonnasta. Jos esimerkiksi valitset Facebook-mainonnan tavoitteeksi "Brändin tunnettuus" tai "Kattavuus", kun mainonnan todellinen tavoite olisi saada liidejä tai kasvattaa verkkokaupan myyntiä pyrkii Facebook näyttämään mainoksiasi mahdollisimman usein tai mahdollisimman paljon sen sijaan, että saisit sivustollesi palveluistasi tai tuotteistasi kiinnostuneita kävijöitä.
Mitä Facebook-mainonta maksaa?
Yleisimmin Facebook-mainonnan hinnoittelussa käytetään CPC, eli Cost Per Click -hinnoittelua, eli maksat mainoksen klikkauksista. Alempaa löydät kuvakaappauksen omasta Facebook-mainostililtämme viimeisestä Facebook-kampanjastamme. "CPC" -sarake kertoo paljonko me maksamme keskimäärin mainoksen klikkauksesta. Kohdeyleisömme luonnollisesti on yritysten päättäjät ja näet, että Facebook-mainonnan hinta kampanjamme mainosryhmien kesken on 0,52 - 1,50 € per klikkaus. Hinta saattaa kuulostaa korkealta, mutta kun muut osa-alueet (analytiikka, laskeutumissivu yms.) ovat kunnossa pysyy mainonta kuitenkin erittäin tuottoisana. Kuten "Tuloskohtainen hinta" sarakkeen yhteenvetoriviltä näet maksoimme kampanjassa 6,24 € per liidi, eli jokaista reilu kuutta euroa kohden, jonka käytimme Facebook-mainontaan saimme uuden liidin. Reilu 570 euron markkinointi-investoinnilla saimme siis yli 90 B2B-liidiä, joiden arvo pelkästään jo tälle loppuvuodelle tulee olemaan luokkaa 25 000 - 40 000 €
Miten saat Facebook-mainonnalla parhaan tuloksen?
Jotta saat Facebook-mainontaan panostamasi mainoseuroille parhaan vastineen vaatii se Facebook-mainonnan jatkuvaa optimointia. Facebook-mainonnan optimointi tarkoittaa mainosten vertailua ja niiden sisällön kehitystä, eri kohdeyleisöjen tulosten vertailuja, eri mainossijoitteluiden vertailua ja optimointitoimenpiteitä, joilla kohdennetaan mainoseurot mainoksiin ja yleisöihin, jotka tuovat parhaan tuloksen.Kuten edeltävästä kuvasta näet oli kampanjassamme useita mainosryhmiä (yhdeksän yhteensä) ja näet myös, että osa mainosryhmistä on keskeytetty ennen alunperin asetettua päättymispäivää tai budjetin täyttymistä. Syy tähän löytyy esimerkiksi "Tuloskohtainen hinta" sarakkeesta. Näet, että kalleimmillaan on yhdestä liidistä maksettu 14,96 € ja halvimmillaan vain 3,39 €. Kallein tuloskohtainen hinta on siis yli 400 % korkeampi kuin halvin!Kohdistamalla mainoseurot mainoksiin ja mainosryhmiin, jotka tuovat parhaan tuloksen saadaan Facebook-mainonnalla paras tulos.
Kannattaako Facebook-mainonta tehdä itse?
Jos edeltävä kuulostaa kinkkiseltä voi olla, että sinun kannattaa tehdä Facebook-mainonta siihen erikoistuneen kumppanin kanssa. Facebook-mainonnan suunnittelu, toteutus ja optimointi vie paljon aikaa ja mikäli et 100 % varmuudella tiedä mitä teet upotat myös Facebook-mainontaan paljon ylimääräistä rahaa.Autamme sinua ja yritystäsi mielellämme Facebook-mainonnan aloituksessa sekä tarpeen mukaan myös jatkossa. Ota meihin yhteyttä ja pyydä lisätietoa.