"Google-mainonnan aloitus on hidasta."
"Google-mainonnan optimointi vie useita kuukausia, ennen kuin tuloksia alkaa tulemaan."
"Google-mainonnan hallinnointi vaatii usean hengen tiimin."
Jos olet ostanut Google-mainontaa digitoimistolta aiemmin tai vieraillut Google-mainontaa tekevän yrityksen sivustolla tai jutellut heidän edustajansa kanssa olet melko varmasti kuullut ainakin yhden edeltävistä ajatuksista.
Johtuen yleisistä Google-mainonnan aloitusta koskevista luuloista ajattelin avata hieman sitä, miten Google-mainonnan aloitus oikeasti tapahtuu ja mitä täytyy ottaa huomioon, jotta voidaan realistisesti odottaa, että Google-mainonnan aloitus tapahtuu sujuvasti ja mainonta alkaa alusta lähtien tuomaan tulosta.
Google-mainonnan aloitus.
"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty."
Ajatus, joka pätee myös Google-mainontaan. Kuka tahansa voi ja osaa aloittaa Google-mainonnan ja kampanjan saat käyntiin halutessasi jopa kymmenissä minuuteissa Googlen omilla ohjeilla. Jos kuitenkin haluat, että Google-mainonta tuo yrityksellesi lisää myyntiä eikä vain kasvata näkyvyyttä Googlessa ja tuo sivustollesi kävijöitä täytyy mainonta suunnitella hyvin.
Aseta Google-mainonnalle tavoite.
Aivan ensimmäinen asia Google-mainontaa aloittaessa on tavoitteen asetus. Enkä nyt tarkoita tavoitetta saada 10 000 kävijää sivustolle kuukausittain tai saada 1 000 000 näyttökertaa mainoksille. Tähän pystyy kuka tahansa. Google-mainonnan tavoitteella tarkoitan selkeää liiketoiminnallista tavoitetta, joka tuo yrityksellesi maksavia asiakkaita. Tavoite voi olla esimerkiksi tarjouspyyntöjen saaminen, liidien saaminen, ajanvarauksen tekeminen, huoneen tai muun varaus tai tilaus verkkokaupassasi.
Tee vierailijalle mahdollisimman helpoksi tulla asiakkaaksesi.
Kuvitellaan tilanne, jossa olet vaateliikkeessä ostoksilla. Sinulla on suunnilleen selkeänä mielessä, mitä olet hakemassa ja suunnilleen tiedät, mistä sitä kannattaa lähteä etsimään. Kuitenkaan ensimmäisessä liikkeessä ei ole mitään selkeää jakoa eri osastojen välillä eikä mitenkään osoiteta mistä sinun kannattaisi lähteä etsimään haluamaasi tuotetta. Riippuen viitseliäisyydestäsi saattaisit jättää ostoksen tekemättä.
Entä jos liikkeessä olisikin ollut heti ovelta havaittavissa missä osastolla etsimäsi tuote todennäköisesti on ja lisäksi osastolla on selkeästi eritelty eri kategoriat. Löydät etsimäsi tuotteen ja kassa on sen jälkeen helposti löydettävissä, jossa ystävällinen kassaneiti tekee maksusta helppoa.
On turha punnita, että kumpi näistä vastaa sitä asiakaskokemusta, jonka haluat asiakkaallesi tarjota myös verkossa. Kun potentiaalinen tuleva asiakkaasi lähtee etsimään tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua Googlesta, näkee mainoksesi ja päätyy sitä kautta "liikkeeseesi" , eli sivustollesi haluat, että hän päätyy loogisesti hänen tarpeisiinsa heti vastaavalle sivulle, josta hänen on helppo suorittaa haluamasi toiminto, kuten jättää yhteystietonsa tai tehdä tilaus.
Virhe, jonka monet tekevät vielä nykyäänkin on ohjata kaikki liikenne esimerkiksi sivuston etusivulle ja olettaa, että kyllä asiakas löytää etsimänsä. Todellisuus on, että jos asiakkaan silmiin ei ensimmäisten sekuntien aikana osu se mitä hän on etsimässä hän siirtyy "edellinen" painikkeen kautta takaisin hakutuloksiin ja jatkaa kilpailijasi sivustolle.
Jos sivustosi välitön poistumisprosentti Google-mainonnan kautta tulevan liikenteen osalta on korkea, se johtuu lähes aina vääränlaisesta laskeutumissivusta.
Valitse siis oikea laskeutumissivu, eli sivu, jolle asiakas saapuu. Riippuen hieman tuotteesta tai palvelusta tulisi laskeutumissivun ensimmäisenä avautuvassa näkymässä olla selkeä otsikko, joka viestittää asiakkaalle, että nyt hän on löytänyt etsimänsä ja antaa riittävän herätteen, jotta asiakas jää sivulle, lyhyesti, ytimekkäästi ja arvoa rakentavasti kerrottu tuotteesta, sekä selkeä kehoite edetä ja eteneminen tehty helpoksi mm. sijoittamalla tilauspainike tai liidilomake heti näkyviin. Tämä lisäksi asiakkaalla tulisi olla kuitenkin mahdollisuus saada lisätietoa, joko linkin kautta tai alempaa laskeutumisivulla. Muista myös sijoittaa toimintokehoitteita asiakkaan polulle, eli jos hän päättää lukea lisää tuotteesta muualta sivulta tai sivustolta tulisi hänelle edelleen säännöllisin väliajoin tarjota mahdollisuutta tehdä ostopäätös tai päätös jättää tarjouspyyntö.
Google-mainonnan tavoitteen seuranta.
Kun olet hoksannut mikä on sinun kohdallasi se tavoite, jota kohti haluat Google-mainonnan kautta sivustollesi saapuvat kävijät ohjata ja olet luonut tähän sopivan laskeutumissivun täytyy sinun asentaa oikeat kävijäseurantatyökalut, jolla mittaat tavoitteen toteutumisia. Jos et tee tätä voit yhtä hyvin jättää Google-mainonnan aloittamatta.
Google-mainonnan kohdalla kannattaa hyödyntää Googlen omaa kävijäseurantaa, eli Google Analyticsia, jolloin näiden kahden palvelun välinen yhteistyö ja tiedon välitys on saumatonta. Google Analytics-kävijäseurannan avulla seuraat tehokkaasti mitä sivustollesi saapuvat potentiaaliset asiakkaasi tekevät ja pystyt ohjaamaan Google-mainontaa oikeaan suuntaan.
Google Analyticsin avulla mittaat moniko laskeutumissivulle saapuvista suorittaa halutun toiminnon, pystyt seuraamaan mitkä mainokset toimivat parhaiten, tuottaako jokin avainsana turhia klikkauksia ja siten turhia kuluja. Näitä tietoja seuraamalla ja analysoimalla pystyt parantamaan laskeutumissivun konversioprosenttia sekä pienentämään mainonnan konversiokohtaisia kuluja.
Apua Google-mainonnan aloitukseen?
Google-mainonnan aloitus ei siis ole aivan niin yksinkertaista, kuin saattaisi olettaa. Juuri siksi, että Google-mainonnan aloitus on niin helppoa ovat monet yritykset tuhlanneet jopa kymmeniä tuhansia euroja Google-mainontaan saamatta juuri mitään dataa mainonnan tuloksista ja koska sivustolle on tullut massiivinen kävijämäärä on saatu virheellinen vaikutelma siitä, että mainonta tuottaisi tulosta.
Google-mainonnan aloitus kannattaakin aina hoitaa yhteistyössä Googlen sertifioimien hakukonemainonnan ammattilaisten kanssa, jotta Google-mainonta tuo tulosta alusta lähtien ja saat mainoseuroillesi parhaan mahdollisen vastineen.
Autamme mielellämme sinua aloittamaan Google-mainonnan ja toimimme tukenasi halutessasi aloituksen jälkeenkin. Tarjoamme Google-mainonnan aloitukseen aina tarpeenne ja tilanteenne mukaan räätälöitävän ratkaisun, joka sisältää Google-mainostilin avauksen mikäli teillä ei tiliä vielä ole, Google Analytics-kävijäseurannan käyttöönoton ja yhdistämisen mainostiliinne, kampanjoiden suunnittelun, avainsanakartoituksen ja avainsanalistojen luomisen, mainostekstien laatimisen, sekä mainonnan hallinnoinnin ja optimoinnin tilanteen mukaan sovituksi ajaksi. Määrität itse haluamasi mainosbudjetin, eli kuinka paljon haluat Google-mainontaan sijoittaa, etkä maksa siitä senttiäkään enempää.