Mikä on alt-tekstin tarkoitus?
Alt-tekstit ovat verkkosivuilla käytettävien kuvien tekstivastineita, jotka auttavat parantamaan saavutettavuutta, hakukoneoptimointia ja käyttökokemusta. Hyvin laaditut alt-tekstit hyödyttävät sekä näkörajoitteisia käyttäjiä että verkkosivujen omistajia.
Parempi käyttäjäkokemus ja saavutettavuus
Alt-tekstit ovat ensisijaisesti suunniteltu auttamaan näkörajoitteisia käyttäjiä, jotka käyttävät ruudunlukijoita verkkosivujen selailuun. Kun kuva ei ole näkyvissä käyttäjälle, ruudunlukija lukee alt-tekstin ääneen. Esimerkiksi verkkokaupassa tuotekuvan alt-teksti voi auttaa käyttäjää ymmärtämään, millainen tuote on tarjolla. Lue lisää verkkokaupan saavutettavuudesta
Lisäksi alt-tekstit parantavat käyttäjäkokemusta tilanteissa, joissa kuvat eivät lataudu teknisten ongelmien vuoksi. Tällöin alt-teksti antaa käyttäjälle käsityksen siitä, mitä kuva esitti.
Näkyvyyden parantaminen
Hakukoneet, kuten Google, eivät näe kuvia kuten ihmiset. Ne hyödyntävät alt-tekstejä ymmärtääkseen kuvien sisällön. Tämä parantaa sivuston näkyvyyttä ja sijoitusta hakutuloksissa.
Miten kirjoittaa hyvä alt-teksti?
- Ole kuvaileva mutta ytimekäs – Kerro selkeästi, mitä kuvassa on ilman tarpeetonta sanailua.
- Vältä turhia ilmaisuja – Esimerkiksi "kuva" tai "valokuva" ovat yleensä tarpeettomia. Ruudunlukijat yleensä ilmoittavat jo valmiiksi, että kyseessä on kuva.
- Käytä avainsanoja luonnollisesti – Jos mahdollista, sisällytä kuvaan liittyviä avainsanoja hakukoneoptimointia varten.
- Pidä teksti aiheen kannalta tärkeänä – Kuvan tulisi liittyä sivun sisältöön ja tukea sitä.
Esimerkki:

"Ruskea labradorinnoutaja juoksee nurmikolla tennispallo suussaan"
Huono alt-teksti:
"Koira" tai toinen ääripää "Kuva koirasta, joka on ottanut tennispallon suuhunsa ja näyttää iloiselta, kun se juoksee vihreällä nurmikolla kirkkaana kesäpäivänä."
Onko alt-teksti pakollinen?
Alt-teksti ei ole aina pakollinen, mutta se on erittäin suositeltava saavutettavuuden ja hakukoneoptimoinnin kannalta. Yrityksille, joita EU: saavutettavuusdirektiivi laki koskee tämä on pakollinen 28.6.2025 lähtien. Kaikille verkkokaupoille ja sivuille tämä on kuitenkin hyvin suositeltavaa
Verkkokauppaa päivittäessä saavutettavaksi on hyvä miettiä, mitkä kuvat tarvitsevat alt-tekstin. Koristeelliset logot tai kuvat eivät välttämättä tarvitse alt-tekstiä, jos ne eivät ole oleellisia sisällön kannalta. Tärkeintä on, että haluttu viesti saadaan kaikille käyttäjille.
Laadukkaiden alt-tekstien kirjoittaminen on pieni mutta tärkeä askel kohti parempaa verkkosisältöä. Autamme mielellämme jos tarvitset apua verkkosivujenne saavutettavuuteen tai muuhun kehittämiseen liittyen!
Seuraa meitä myös somessa!