Mikä on alt-teksti?

Kuvat ovat tärkeässä roolissa tukemassa verkkosivujen viestiä. Miten kuvien sisältö voidaan välittää ihmisille, jotka eivät näe niitä?

Mikä on alt-tekstin tarkoitus?

Alt-tekstit ovat verkkosivuilla käytettävien kuvien tekstivastineita, jotka auttavat parantamaan saavutettavuutta, hakukoneoptimointia ja käyttökokemusta. Hyvin laaditut alt-tekstit hyödyttävät sekä näkörajoitteisia käyttäjiä että verkkosivujen omistajia.

Parempi käyttäjäkokemus ja saavutettavuus

Alt-tekstit ovat ensisijaisesti suunniteltu auttamaan näkörajoitteisia käyttäjiä, jotka käyttävät ruudunlukijoita verkkosivujen selailuun. Kun kuva ei ole näkyvissä käyttäjälle, ruudunlukija lukee alt-tekstin ääneen. Esimerkiksi verkkokaupassa tuotekuvan alt-teksti voi auttaa käyttäjää ymmärtämään, millainen tuote on tarjolla. Lue lisää verkkokaupan saavutettavuudesta

Lisäksi alt-tekstit parantavat käyttäjäkokemusta tilanteissa, joissa kuvat eivät lataudu teknisten ongelmien vuoksi. Tällöin alt-teksti antaa käyttäjälle käsityksen siitä, mitä kuva esitti.

Näkyvyyden parantaminen

Hakukoneet, kuten Google, eivät näe kuvia kuten ihmiset. Ne hyödyntävät alt-tekstejä ymmärtääkseen kuvien sisällön. Tämä parantaa sivuston näkyvyyttä ja sijoitusta hakutuloksissa.

Miten kirjoittaa hyvä alt-teksti?

  1. Ole kuvaileva mutta ytimekäs – Kerro selkeästi, mitä kuvassa on ilman tarpeetonta sanailua.
  2. Vältä turhia ilmaisuja – Esimerkiksi "kuva" tai "valokuva" ovat yleensä tarpeettomia. Ruudunlukijat yleensä ilmoittavat jo valmiiksi, että kyseessä on kuva.
  3. Käytä avainsanoja luonnollisesti – Jos mahdollista, sisällytä kuvaan liittyviä avainsanoja hakukoneoptimointia varten.
  4. Pidä teksti aiheen kannalta tärkeänä – Kuvan tulisi liittyä sivun sisältöön ja tukea sitä.

Esimerkki:

Ruskea labradorinnoutaja juoksee nurmikolla tennispallo suussaan
Hyvä alt-teksti:
"Ruskea labradorinnoutaja juoksee nurmikolla tennispallo suussaan"

Huono alt-teksti:
"Koira"  tai toinen ääripää "Kuva koirasta, joka on ottanut tennispallon suuhunsa ja näyttää iloiselta, kun se juoksee vihreällä nurmikolla kirkkaana kesäpäivänä."

Onko alt-teksti pakollinen?

Alt-teksti ei ole aina pakollinen, mutta se on erittäin suositeltava saavutettavuuden ja hakukoneoptimoinnin kannalta. Yrityksille, joita EU: saavutettavuusdirektiivi laki koskee tämä on pakollinen 28.6.2025 lähtien. Kaikille verkkokaupoille ja sivuille tämä on kuitenkin hyvin suositeltavaa

Verkkokauppaa päivittäessä saavutettavaksi on hyvä miettiä, mitkä kuvat tarvitsevat alt-tekstin. Koristeelliset logot tai kuvat eivät välttämättä tarvitse alt-tekstiä, jos ne eivät ole oleellisia sisällön kannalta. Tärkeintä on, että haluttu viesti saadaan kaikille käyttäjille.

Laadukkaiden alt-tekstien kirjoittaminen on pieni mutta tärkeä askel kohti parempaa verkkosisältöä. Autamme mielellämme jos tarvitset apua verkkosivujenne saavutettavuuteen tai muuhun kehittämiseen liittyen!

Seuraa meitä myös somessa!

Thank you! Your submission has been received!
Hups! Jotain meni nyt pieleen...