Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Verkkokaupan hakukoneoptimointi eroaa toteutukseltaan merkittävästi perinteisemmästä hakukoneoptimoinnista, jolla pyritään tuomaan jotain palvelua tarjoavaa yritystä esille hakukoneissa. Tässä kirjoituksessa käsitellään hieman sitä miten verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa toteuttaa, jotta tavoitat mahdollisiman suuren yleisön ilman, että joudut panostamaan useita tunteja jokaisen tuotteen hakukoneoptimointiin erikseen.
Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi on tärkeää?
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on tärkeää monestakin syystä. Ensinnäkin se auttaa yritystäsi löytymään Googlen ja muiden hakukoneiden luonnollisista hakutuloksista ilman erillistä mainosbudjettia. Google on maailman suosituin hakukone ja pelkästään Suomessa tehdään Googlessa yli 30 miljoonaa hakua, joista valtaosa on juuri tuotteiden ja palveluiden hakuja. Yli 90 % kaikista Googlen käyttäjistä valitsee palveluntarjoajan tai etsittyä tuotetta myyvän yrityksen Googlen ensimmäiseltä sivulta. Jos siis yrityksesi tai verkkokauppasi ei löydy, kun tuotteitasi tai palveluitasi etsitään ostaa asiakas kilpailijaltasi.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi auttaa myös digimarkkinoinnin suhteen, sillä erityisesti verkkokaupan markkinoinnissa hyödynnettävät dynaamiset mainokset toimivat tavallaan vastaavasti, kuin Googlen luonnolliset hakutulokset. Esimerkiksi Google AdWordsin dynaamisen hakumainokset muodostavat hakulausekkeen perusteella sekä mainoksen otsikon, että aloitussivun, jolle mainoksen klikkaus käyttäjän ohjaa. Jos Google ei osaa tulkita verkkokauppaasi et voi hyödyntää dynaamisia hakumainoksia ja siten sinulta (tai digitoimistoltasi) kuluu paljon enemmän aikaa tehokkaan digimarkkinointikampanjan toteutukseen. Laadukas sisältö myös laskee digimarkkinoinnin kustannuksia.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi käytännönläheisesti
Verkkokaupan hakukoneoptimointi alkaa asettumalla asiakkaasi kenkiin. Vaikka tärkeää onkin tuottaa myös verkkokaupan tuotesivuille riittävästi tuotteisiisi liittyvää sisältöä, jotta tuotteesi löytyvät jos joku etsii juuri jotain tiettyä tuotetta, joka sinulla on verkkokaupassasi myynnissä. Erityisesti jos kilpailet kyseisen tuotteen myynnissä muiden verkkokauppiaiden kanssa, joilla on myös kyseinen tuote valikoimassaan.
Suurempi yleisö, jota ajatellen verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa tehdä ovat kuitenkin ne, jotka eivät osaa etsiä tuotettasi suoraan tuotteen nimellä. Tee siis verkkokaupan hakukoneoptimointi sen mukaan mikä tuotteesi on - ei niinkään tuotteen merkin tai nimen mukaan. Esimerkiksi "kulmasohvaa" etsitään Googlesta paljon useammin, kuin yhtäkään kulmasohvaa merkin mukaan.
Apua verkkokaupan hakukoneoptimointiin?
Haluatko apua tai ohjeet verkkokaupan hakukoneoptimointiin? Verkkokaupan hakukoneoptimointi on pitkä prosessi, joka vaatii kuukausien työn, mutta tuloksia on mahdollista saada hyvinkin nopeasti. Lähetä viestiä osoitteeseen hello@kuasi.fi ja kysy lisää.